hari jam bumi seduniaa! (EARTH HOUR)

heyyo0o!


adakah anda semua tahu bahawa hari ini 26March2011 adalah hari EARTH HOUR 2011? mulai jam 830 - 930pm? mungkin ramai tidak tahu bukan?


For your information, EARTH HOUR ialah sebuah kempen peringkat antarabangsa yang dianjurkan oleh World Wide Fund (WWF) pada setiap hari sabtu terakhir pada bulan Mac setiap tahun. Tujuannya adalah bagi menangai masalah pemanasan global dengan bergelap dan menutup suis lampu selama sejam dan tidak menggunakan peralatan-peralatan elektrik. Tapi jika sambutan ini anda hanya menutup lampu sahaja ia tidak akan berbaloi sedangkan laptop anda dinyalakan pada waktu itu dan tidak menutup kipas walaupun anda tiada didalam rumah. Dengan kata lain EARTH HOUR ialah hari bergelap sedunia. Kempen ini tidak akan menjadi jika anda masih juga menyalakan lilin pada sambutan itu. Tahukah anda bahawa lilin diperbuat dari hydrocarbon? Pembakaran lilin boleh melepaskan gas karbon dioksida seterusnya akan menyebabkan penipisan lapisan rumah hijau di bumi. Objektif EARTH HOUR ini diakui memang baik untuk alam sekitar dan seterusnya dapat menjimatkan elektrik.


Quotes: korang sambut tak earth hour arini? sama-sama lah kita melindungi alam sekitar dan menjimatkan elektrik untuk masa hadapan!










No comments:

Post a Comment